Shape of You 7/8
Les 1: Shape of You - Ed Sheeran
Zingen!
Doel(en) van de les
Doel lessenserie: Aan het einde van de lessenserie kunnen de kinderen het lied zingen/rappen, de ritmes spelen op ritme-instrumenten en akkoorden spelen op akkoordinstrumenten.
Doel les: Na deze les kunnen de kinderen het refrein zingen in twee verschillende groepen.
Domeinen van muziek binnen de les
Zingen en luisteren
Benodigdheden
Karaoke filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=o71_MatpYV0
Akkoorden: Dm-Gm-Bes-C
Info over Ed Sheeran: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ed_Sheeran
Cover Walk off the Earth: https://www.youtube.com/watch?v=YV5KAbV34NU
Bronvermelding
Hierboven vermeld.
Inleiding
Vertel de kinderen dat we in drie lessen een lied gaan leren: Shape of you.
Zijn er kinderen die het lied al kennen?
Wie is de zanger?
Wat weten de kinderen van hem?
Kijk eventueel samen met de klas op de Wikipediapagina voor feitjes over Ed Sheeran.
Benoem het doel van de lessenserie. Om een beeld te krijgen van de komende lessen, kun je de klas een filmpje laten zien van mensen die het liedje gecoverd hebben: Walk off the Earth. Bespreek met de kinderen welke instrumenten er worden gebruikt, wat er aan dit liedje anders is dan het origineel of juist hetzelfde.
Kern
We gaan nu bezig met het aanleren van het refrein. Wanneer je als leraar een akkoordinstrument kan bespelen, kun je dat nu gaan doen. De akkoorden Dm-Gm-Bes-C worden het hele liedje doorgespeeld (halve toon hoger dan het origineel). Anders kun je ook de karaoke versie van het liedje gebruiken.
Verdeel de klas in twee groepen. Groep 1 zingt de tekst: Oh-I-oh-I-oh-I-oh-I
Als ze dit goed onder de knie hebben komt groep 2 erbij. Deze groep komt gelijk achter groep 1 aan.
Groep 2 reageert met: I'm in love with your body
Oefen dit totdat het een goede call en response is. Geef altijd van tevoren de juiste toon weg.
Zing nu zelf het hele refrein voor. Wanneer het stukje van de twee groepen komt, zingen ze mee. Geef daarna steeds een stukje weg, bijvoorbeeld eerste zin groep 1, tweede zin groep 2, derde zin juf of meester, etc. Het refreintje komt er dan bijvoorbeeld zo uit te zien:
Groep 1: I'm in love with the shape of you
Groep 2: We push and pull like a magnet do
Leerkracht: Although my heart is falling too
Allemaal: I'm in love with your body
Groep 1: And last night you were in my room
Groep 2:And now my bedsheets smell like you
Leerkracht: Every day discovering something brand new
Allemaal: I'm in love with your body
Groep 1: Oh-I-oh-I-oh-I-oh-I
Groep 2: I'm in love with your body
Groep 1:Oh-I-oh-I-oh-I-oh-I
Groep 2: I'm in love with your body
Groep 1: Oh-I-oh-I-oh-I-oh-I
Groep 2:I'm in love with your body
Draai na een paar keer de groepen om, zo leert iedereen het hele refrein.
Afsluiting
Zing het hele lied met de YouTube versie mee. De coupletjes en bridge is voor de volgende les maar de kinderen mogen alvast mee proberen te zingen. Het refrein moet er nu natuurlijk uitknallen. Het is een leuk effect om 'Oh-I-oh-I-oh-I-oh-I I'm in love with your body' ook in de twee groepen te houden.
Overige opmerkingen/dingen waar je als leerkracht op moet letten
Wees kritisch op de zuiverheid en articulatie. Benadruk ook de houding: knieën van het slot, handen langs je lichaam. Laat de kinderen staan tijdens het zingen. Leuk is om te spelen met verschillen als hard - zacht en lang - kort.