Muziekstijlen 5/6

<= Muziekstijlen les 1                                                    Muziekstijlen les 3=>

Titel les

Mn tante d'r bloes! 

Doel(en) van de les 

Doel lessenserie: Aan het eind van deze lessenserie (her)kennen de leerlingen verschillende muziekstijlen, zoals de blues en de rock 'n roll.
Aan het eind van deze lessenserie weten de leerlingenen waar de oorsprong van blues ligt.
Leerlingen kunnen aan het eind van deze lessenserie verschillende kenmerken van de muziekstijlen noemen.

Doel les: Aan het eind van de les kennen de leerlingen verschillende instrumenten benoemen die in de blues komen.
Aan het eind van de les kennen de leerlingen een bluesliedje met verzonnen bewegingen. 

Domeinen van muziek binnen de les

Luisteren, zingen en maken. 

Benodigdheden

Instrumenten (trommels, djembés, maracas. Vul de rest naar eigen invulling in.) 

Bronvermelding
-

Inleiding

Begin deze les met het beluisteren van Nah neh nah. Wat hoor je, hoe klinkt dit? Vertel hoe het is ontstaan (slavernij, tempo zingen). 

Kern

Daarna gaan we uiteraard ook een bijhorend liedje zingen. Dit liedje is in de stijl van een bekende muziekstijl die we vorige week behandeld hebben. Het liedje heet m'n tante d'r bloes en is natuurlijk in de blues stijl. Het liedje heeft drie coupletten en makkelijk mee te zingen.

Zing het lied eerst voor. En ga daarna verder met de weggeef methode.
Het laatste woord (oh yeah) is makkelijk voor kinderen om als eerste mee te zingen.
Daarna kan je doorgaan door ze vragen te stellen als: welke woorden rijmen? (Bloes, poes & weet, heet).
Daarna mogen ze deze rijmwoorden meezingen.

Gebruik de weggeefmethode vervolgens naar eigen invulling. Ook het akkoordenschema is goed te spelen voor beginnende gitaristen met akkoorden als een A, A7, D, D7 en een E.

Dit lied is uiteraard te bespelen met instrumenten. Zo komen vooral de drums veel voor in de blues. Trommels en djembés zijn hier goed bij te gebruiken. Ook lage instrumenten als een (lage) piano, trombone of een contrabas komen veel naar voren. Kijk wat voor lage instrumenten je nog meer hebt. 

Afsluiting

Als afsluiting is het leuk om kinderen naar de muziek te laten luisteren en er een danspasje bij te verzinnen. Wat voor (dans)pasjes kan je hierbij verzinnen? Luister goed naar de muziek en verzin telkens een nieuw pasje. Herhaal het liedje bij elk nieuw pasje zodat het goed wordt aangeleerd.

Door de pasjes blijft deze les goed hangen. 

Overige opmerkingen/dingen waar je als leerkracht op moet letten:

Deze les duurt ongeveer 45 minuten.


<= Muziekstijlen les 1                                                   Muziekstijlen les 3 =>

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin