
Presenteer je lied
Hoera! Het regent!
Doel(en) van de les
Doel les: Leerlingen kennen aan het eind van deze les het liedje Spetter, spetter, spat.
Leerlingen kunnen geluid maken dat bij de plaatjes past.
Domeinen van muziek binnen de les
Maken, luisteren, bewegen & lezen en noteren
Benodigdheden
Schudinstrumenten: maracas, schudeieren of het schudfruit.
Paraplu
En twee afbeeldingen:


Bronvermelding
-
Inleiding
Kom de klas in met een paraplu. Je hebt meteen de aandacht van de leerlingen. Vraag wie van de leerlingen er wel eens is natgeregend en hoe ze dat vinden?
Zeg daarna dat je een instrument hebt gevonden waarmee je heel goed de regen na kan doen. Deel de instrumenten uit en laat de leerlingen even experimenteren. Ga daarna met ze aan de slag met hard en zacht! Als jij je hand omhoog doet, spelen de leerlingen harder en maken ze meer regengeluid. Doe jij je hand naar beneden, maken de leerlingen ook minder geluid. Gebruik hierbij je mimiek,
Ga daarna naar het plaatje met de leerlingen onder de paraplu. Waar regent het het hardst en hoe zie je dat? (let op bij plaatje 1&2, kan verwarring ontstaan als je dit niet uitspreekt).
Wijs daarna een plaatje aan, de leerlingen maken dan zo veel regen als dat ze zien. Zo maken ze bij plaatje één minder geluid dan bij plaatje drie.
Leuke manier van lezen en noteren bij kleuters!
Kern
Zing een liedje voor de leerlingen. Het liedje heet spetter spetter spat. Stel van tevoren vragen als: hoe nat word ik? Hoe hard regent het en vind ik het erg om door de regen te lopen?
Zing het lied daarna met de leerlingen. Het is makkelijk te begeleiden voor leerkrachten op de xylofoon.
Afsluiting
Als afsluiting kan je het lied zingen en om een tafel heen lopen. Eerst zing je ik huppel door de regen, dus huppel je door de regen. Hoe kan je nog meer door de regen gaan? Rennen, lopen, kruipen?
Overige opmerkingen/dingen waar je als leerkracht op moet letten
Deze les duurt ongeveer 20-25 minuten.