Cupsong groep 3/4

Cupsong

Les 1: Zingen! 

Doel(en) van de les

Doel lessenserie: Aan het eind van de lessenserie kunnen de leerlingen een lied begeleiden op een instrument en daarbij zingen. 

Doel les: Aan het eind van de les kunnen de leerlingen het lied 'Als ik ga' meezingen. 

Domeinen van muziek binnen de les

Zingen 

Benodigdheden

Digibord 

Bronvermelding

Officiële videoclip cupsong: https://www.youtube.com/watch?v=cmSbXsFE3l8

Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=BNs8GGcWD24 

Inleiding

Je laat de leerlingen een videoclip zien van de cupsong. Vervolgens leg je uit dat jullie de komende drie muzieklessen gaan besteden aan het leren van een lied op deze melodie en een daarbij passende bewegingen gaan leren. Ik heb een vertaling van de tekst van de cupsong gemaakt die past bij de doelgroep (groep 3/4). Deze ga je voorzingen aan de leerlingen. De leerlingen moeten goed opletten want sommige stukjes zing ik meerdere keren (welke stukjes zijn dat?). Vervolgens vraag je de leerlingen waar dit liedje over zou kunnen gaan. 

Kern

Je leert de leerlingen het lied aan door (bijvoorbeeld) een van de onderstaande manieren te kiezen. Bij elke manier staat uitgewerkt hoe je het aan moet pakken. 

Je kunt het lied op verschillende manieren aanleren: 

De weggeef methode:

Je zingt als leerkracht eerst het hele lied voor en vervolgens laat je de leerlingen bepaalde stukken van het lied meezingen. Als dit een lang lied is kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld eerst het refrein mee te laten zingen.

Vragen stellen over het lied:
Je kunt vragen stellen over het lied. De vragen hebben als doel de groep goed te laten luisteren naar de tekst en geven een reden het lied vaker voor te zingen. Stel alleen vragen die direct met de tekst van het lied te maken hebben.

Over de Vorm, het ritme, de melodie, de sfeer

Vorm: Hoeveel stukjes hoor je in het lied? Welk stukje twee keer?

Ritme: Welke woorden zing ik bij dit ritme? (ritme voorklappen - lied zingen)

Melodie: Welk stukje is hoger, het eerste of het laatste deel van het lied?

of: waar zit de hoogste/laagste toon van het lied?

Sfeer: Is het lied vrolijk, droevig, rustig ........

Voor- en nazingen: 

Je zingt als leerkracht een zin van het liedje en de leerlingen zingen het na. Dit herhaal je een aantal keer.

Als de leerlingen het eerste couplet en het refrein kennen kun je het op muziek gaan oefenen. En vervolgens leer je het tweede couplet aan en oefen je ook die op muziek.

Afsluiting 

Tenslotte zingt de groep het hele lied. Ga niet te lang door met het aanleren van een nieuw lied; het vraagt erg veel concentratie. Als het nog niet gaat kun je beter een volgende keer verder gaan. 

Overige opmerkingen/dingen waar je als leerkracht op moet letten

Je kunt als leerkracht ook een andere tekst schrijven op de melodie van het liedje.


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin