Cupsong groep 3/4
Cupsong
Les 2: Bekers?!
Doel(en) van de les
Doel lessenserie: Aan het eind van de lessenserie kunnen de leerlingen een lied begeleiden op een instrument en daarbij zingen.
Doel les: Aan het eind van deze les kunnen de leerlingen de bewegingen met de daarvoor bestemde instrumenten op muziek toepassen.
Domeinen van muziek binnen de les
Bewegen en muziek maken
Benodigdheden
Plastic bekers (elke leerling krijgt een beker)
Bronvermelding
Officiële videoclip cupsong: https://www.youtube.com/watch?v=cmSbXsFE3l8
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=BNs8GGcWD24
Inleiding
Je zingt met de leerlingen een keer het lied dat je tijdens de vorige les hebt aangeleerd. Hierdoor hebben de leerlingen het lied weer een beetje in hun hoofd en kan je ook meteen zien wie het lied al goed kent en wie er nog even moet oefenen. Vervolgens laat je een filmpje zien met de bewegingen die bij het liedje horen.
Kern
Je leert de leerlingen de bewegingen die bij het liedje horen een voor een aan. De bewegingen zijn als volgt:
Deel 1:
Twee keer in je handen klappen
Twee keer in je handen klappen
Drie keer op je beker slaan met je handen om en om
Een keer klap
Hand op de beker en omhoog en weer neerzetten
Deel 2:
Een keer klap
Pak de beker onderste boven vast en zet de bodem tegen je andere hand
Tik de tafel aan met de onderkant van de beker
Geef de beker van je rechter naar je linker hand(beker rechtop)
Leg je rechterhand plat op tafel
Kruis je linker hand over de rechter en zet de beker op de kop op tafel
Je doet de bewegingen per regel, langzaam, voor en laat de leerlingen het na doen. Je kunt het beste eerst deel 1 helemaal aanleren en dan op muziek oefenen en vervolgens deel 2 aanleren en op muziek oefenen.
Afsluiting
Als afsluiting van de les laat je de leerlingen de bewegingen achtereenvolgend op muziek doen. Wie het liedje kent mag natuurlijk ook meezingen.
Overige opmerkingen/dingen waar je als leerkracht op moet letten
Let erop dat de leerlingen vaak enthousiast zijn als ze met instrumenten of materialen mogen werken. Spreek daarom voordat je de bekers uitdeelt af hoe je te werk gaat. Anders heb je de kans dat de leerlingen erop gaan slaan, op tafels tikken etc.