Maak en zing 5/6

<= Maak en zing les 1                                                    <=Maak en zing les 2 

Les 3: Maak en zing!

Zing en speel het uit! 

Doel(en) van de les 

Doel lessenserie:

Doel les: In deze les worden de eerste en de tweede les uit deze lessenserie gecombineerd: de leerlingen gebruiken hun zelfgemaakte instrumenten om de zang te ondersteunen. 

Domeinen van muziek binnen de les

Tijdens deze les komen de domeinen zingen en spelen sterk aan bod. Ze spelen op hun zelfgemaakte instrumenten en zingen daarbij het eerder geleerde lied. 

Benodigdheden

Bij deze les heb je de eerder gemaakte instrumenten nodig, evenals het digibord met het liedje. 

Bronvermelding

- 

Inleiding

Aangezien de vorige les waarschijnlijk alweer een paar dagen geleden is, is het goed om het liedje er weer bij te pakken. Je kunt niet verwachten dat de kinderen het gehele lied nog in één keer zonder begeleiding kunnen zingen, dus het is verstandig om de eerste keer weer even met zang en tekst te zingen. Dit kun je vervolgens nog een keer doen maar dan met de instrumentale versie. Op deze manier komen de leerlingen er weer even 'in' en zingen ze het zo weer mee!

Bereid vervolgens de leerlingen voor op de les van vandaag: we gaan zingen en maken combineren!

De leerlingen willen natuurlijk niets liever dan op hun instrument spelen. Maak daarom duidelijke afspraken hierover. Het werkt niet bij iedereen om af te spreken dat de instrumenten stil moeten zijn wanneer de leerkracht praat. Zoek hierin een voor jou fijn alternatief, zoals bijvoorbeeld de instrumenten onder de stoel leggen tijdens de uitleg. 

Kern

Iedereen kan muziek maken. Echter wordt het één grote wirwar van geluid op het moment dat je de kinderen laat meespelen met het liedje. Het is daarom belangrijk om groepen af te spreken, evenals het tempo en het volume. Aangezien iedereen het liefst wil meespelen, laat je de eerste keer de leerlingen meespelen met het originele liedje via YouTube. Je ontdekt dan ook direct welke leerlingen zowel de tekst kunnen meezingen als een ritme kunnen spelen.

Vervolgens maak je een bruggetje naar waarom er een dirigent voor een orkest staat: anders doet iedereen maar wat en het klinkt eigenlijk nergens naar. Er moeten afspraken gemaakt worden. Verdeel de klas in drie groepen. Het liedje telt drie coupletten, dus iedere groep presenteert een couplet. Die groep speelt dan ook alleen gedurende dat couplet. Spreek bijvoorbeeld af dat iedereen speelt tijdens het refrein, en dat er niemand speelt tijdens de bridge. Aangezien dit veel informatie is voor de kinderen, kun je dit op het bord zetten. Met name het werken met kleurtjes is duidelijk en overzichtelijk. Zorg dat dit voor iedereen heel duidelijk te zien is.

Het combineren van meerdere domeinen is erg lastig. Kies er daarom voor om de eerste keer het accent te leggen op het muziek maken. Je zet het originele liedje aan en laat de kinderen de afspraken oefenen. Afhankelijk van het niveau van de klas kun je dit herhalen. Wijs als leerkracht aan bij welk stukje tekst je bent, zodat de kinderen weten waar ze zijn.

Zing vervolgens met de instrumentale versie mee. Alleen tijdens het refrein mogen de leerlingen meespelen op hun instrumenten. Je zult merken dat de zangkwaliteit een stuk vermindert. Om ervoor te zorgen dat die kwaliteit gewaarborgd wordt, kun je er ook voor kiezen om het eerst weer een paar keer zonder instrumenten te zingen. Zodra dit op orde is, breid je het weer uit naar het totale plaatje inclusief instrumenten. Blijf hierbij altijd herhalen dat de zang voorop staat, en niet de instrumenten.

Als de klas eraan toe is, kun je het lied nu in zijn geheel uitvoeren. Doe dit de eerste paar keren met de instrumentale versie op YouTube erbij, zodat de kinderen daar nog wel steun aan hebben. 

Afsluiting

Afhankelijk van het muzikale niveau van de klas kun je het ook eens proberen zonder muzikale steun op YouTube. Echter vergt dit erg veel muzikaliteit van de klas. Dit zou goed kunnen bij een goedgetrainde klas, waarbij bijvoorbeeld de leerkracht de klas begeleidt op piano of gitaar.

Uiteindelijk is het natuurlijk het allerleukste om dit nummer uit te voeren voor andere klassen, de ouders of bijvoorbeeld tijdens een schoolfeest of maandviering. 

Overige opmerkingen/dingen waar je als leerkracht op moet letten

Ten opzichte van de vorige les zal de zangkwaliteit een stuk lager liggen. Dat heeft ermee te maken dat het combineren van zingen en spelen een lastige kwestie is. Uiteraard vergaat dit een goedgetrainde klas beter dan een klas die dat voor het eerst doen. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen!


<= Maak en zing les 1                                                     <=Maak en zing les 2


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin