Muziekstijlen 5/6
Muziekpresenteren kan je leren!
Doel(en) van de les
Doel lessenserie: Aan het eind van deze lessenserie (her)kennen de leerlingen verschillende muziekstijlen, zoals de blues en de rock 'n roll.
Aan het eind van deze lessenserie weten de leerlingenen waar de oorsprong van blues ligt.
Leerlingen kunnen aan het eind van deze lessenserie verschillende kenmerken van de muziekstijlen noemen.
Doel les: Aan het eind van de les kennen de leerlingen verschillende kenmerken van muziekstijlen.
Aan het eind van de les kennen leerlingen artiesten binnen muziekstijlen en kunnen ze iets over deze artiesten met bijhorende liedjes vertellen.
Domeinen van muziek binnen de les
Luisteren, improviseren en componeren.
Benodigdheden
IPads met internet of computers.
Een A3 papier
Printer
Bronvermelding
-
Inleiding
De leerlingen hebben nu verschillende liedjes gehoord binnen bepaalde muziekstijlen. Ze zijn bezig geweest met het beluisteren van muziekstijlen en zijn bepaalde herkenningspunten te weten gekomen.
Begin met de vraag wat ze nog weten van de vorige keer. Wat weet je bijvoorbeeld nog van de blues en welke verschillende muziekstijlen kennen ze nog?
Nu gaan ze zelf presenteren. Hoe je ze laat kiezen mag je zelf weten.
Kern
Laat de leerlingen de volgende liedjes en artiesten presenteren:
Bob Marley - Don't worry, be happy - Reggea
Queen - We will rock you - Rock
Andre Hazes jr - Leef - Smartlap
The thrill is gone - BB King - Blues
Martin Garrix - home - Dance
Michael Bubble - Peroxide swing - Jazz
Maroon 5 - Memories - Pop
Elvis Presley - Jailhouse Rock - Rock 'n roll
Laat de leerlingen hierbij de volgende dingen uitzoeken:
- wie is de artiest
- Wat voor muziek maakt de artiest gewoonlijk
- Waarom is dit nummer typerend voor het muziekgenre?
- waar gaat het lied over?
- en past die tekst bij de muziekstijl?
Dit alles kunnen ze opschrijven of intypen/uitprinten/opplakken. De bedoeling is dat ze een A3 papier als presentatie hulpmiddel gebruiken.
Afsluiting
Laat de leerlingen dit aan elkaar presenteren. Je kan ze laten rondlopen, je kan ook groep voor groep presenteren.
Overige opmerkingen/dingen waar je als leerkracht op moet letten
Deze les duurt ongeveer 60 minuten.