Eye of the tiger 1/2

<= Tijger lessenserie 1                                                 Tijger lessenserie 3 =>

Les 2: Lessenserie tijger

Ritmekaarten!

Doel(en) van de les

Doel lessenserie: De lessenserie stimuleert en ontwikkelt het ritmegevoel. Dit door verschillende ritmes te klappen en spelen. Aan het eind kunnen de leerlingen hun eigen ritmekaarten ontwerpen die ze vervolgens kunnen klappen en spelen. De kinderen kennen aan het eind van de lessenserie ook een ritmische dans op het lied 'Eye of the tiger'. 

Doel les: Aan het eind van de les kunnen de leerlingen 3 verschillende ritmekaarten klappen/spelen. Ook kunnen alle leerlingen hun eigen gemaakte ritmekaart klappen. 

Domeinen van muziek binnen de les

Spelen 

Benodigdheden

Tekenpapier

Kleurpotloden

Evt. instrumenten waar de ritmekaarten op gespeeld kunnen worden. 

Bronvermelding

Inleiding

Start de les met de energizer 'Doe maar mee!'

Je begint te trommelen op je bovenbenen en wacht tot alle kinderen meedoen en stoppen met praten. Ineens stop je met trommelen. Degene die het langste doortrommel schrikt zich een hoedje en zorgt dat hij extra goed oplet de volgende keer. Als je weer begint met trommelen doe je dat steeds zachter wordend (decresendo). Als de kinderen alert zijn doen ze automatisch met je mee. Na een aantal keren resoluut wisselen tussen niet/wel trommelen, zacht/luid trommelen is het tijd voor uitbreiding door bijvoorbeeld het ritme van de intro 'eye of the tiger te slaan op je benen'. Herkennen de leerlingen het?

Laat de leerlingen de afbeeldingen zien en vraag wat ze zien op de foto. Probeer deze woorden te klappen. Dit maakt gelijk de ritmekaarten. Oefen vervolgens de ritme kaarten door ze te klappen. Doe dit doormiddel van het aanwijzen van de kaarten.

Kunnen de leerlingen dit goed? Breid dan eventueel uit met een extra ritme kaart of de ritmes spelen op instrumenten.

Kern

De leerlingen gaan nu hun eigen ritmekaarten ontwerpen. Laat voordat je de leerlingen bezig laat een praatplaat van de tijger zien en bespreek alle onderdelen van de tijger. (Denk bijvoorbeeld aan staart, Stre-Pen, Brul-Len etc.) 

Kunnen de leerlingen dit ook klappen? Laat vervolgens de leerlingen nu zelf een woord tekenen van wat ze zojuist op de plaat hebben kunnen zien. Kunnen de leerlingen hun eigen woord klappen in het thema rondom de tijger. Help de leerlingen bij het bedenken van woorden als ze hier niet zelfstandig uit komen. 

Afsluiting

Roep een leerling naar voren met een zelfgemaakt ritmekaartje en laat de leerling het woord ritmisch uitspreken en voorklappen. Laat de Leerlingen het na klappen. Speel daarna nog een aantal van de eigen gemaakte ritmekaartjes. 

Overige opmerkingen/dingen waar je als leerkracht op moet letten

Denk mee met de leerlingen tijdens het maken van de ritmekaarten en kom ook met voorbeelden van wat ze kunnen tekenen. 

<= Tijger lessenserie 1                                                Tijger lessenserie 3 =>

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin