Lessenserie groep 7/8
Les 3: lessenserie over en met boomwhackers
Meespelen!
Doel(en) van de les
Doel lessenserie: Aan het einde van de lessenserie hebben de leerlingen kennis gemaakt met boomwhackers, weten ze hoe ze hierop moeten spelen en kunnen de leerlingen in samenwerking met de docent een willekeurig popnummer begeleiden. Dit willen we bereiken met de drie lessen die in het teken staat van boomwhackers, ritme en popmuziek.
Doel les: Aan het einde van de les kunnen de leerlingen onder begeleiding van de leerkracht een popnummer begeleiden op de boomwhackers en hebben de leerlingen gewerkt over ritme.
Domeinen van muziek binnen de les
Spelen, lezen en noteren
Benodigdheden
Boomwhackers (C, D, E, F, G, A, B, C'), wanneer je andere akkoorden wilt spelen dan C, F, G, Dm, Em en Am, kijk dan in het schema welke noten je nodig hebt om het akkoord te spelen.
Bronvermelding
https://tabs.ultimate-guitar.com/tab/davina_michelle/duurt_te_lang_chords_2574507 (Duurt te lang - Davina Michelle)
Inleiding
Herhaal wat je de vorige lessen met de leerlingen hebt gedaan en spreek van tevoren nogmaals je verwachtingen uit over het gebruik van boomwhackers. Als inleiding kies je een van de meespeelliedjes om mee te spelen, denk vooral om het niveau van de klas. Het beste is om goed te oefenen met het begeleiden van een lied met akkoorden. Lees je van tevoren in welke tonen je nodig hebt voor dat nummer en ken het lied goed, zodat je als leerkracht mee kunt tellen.
Kern
Tijdens deze les ga je bezig met het begeleiden van een popnummer. Je bent de laatste lessen bezig geweest met het leren van akkoorden spelen met boomwhackers. Een akkoord is een combinatie van drie tonen (prima, terts, kwint).
Nu ga je dus bezig met het zelf ontwerpen van een boomwhacker les bij popmuziek. Wij geven jullie een voorbeeld. Wanneer je naar deze link gaat, zie je boven de tekst hoofdletters staan (https://tabs.ultimate-guitar.com/tab/davina_michelle/duurt_te_lang_chords_2574507). Deze hoofdletter is het akkoord wat bij dat stukje van de tekst hoort. Vervolgens kijk je naar het schema met de uitgewerkte akkoorden en kijk je welke tonen bij het akkoord horen.
Duurt te lang begint met een G-akkoord, dat betekent dat je de noten G-B-D tegelijk speelt op dat moment. Daarna komt er een Am-akkoord en een C-akkoord. Je kunt dit zelf in een schema zetten, maar voor het lied 'Duurt te lang' hebben wij het gedaan!
Gebruik dit schema om zelf in te vullen: Schema met uitgewerkte akkoorden:
Oefen dit met de klas en laat de leerlingen meezingen waar ze dat lukt.
Zoals je ziet kun je nu veel popmuziek kiezen en daar fragmenten van omzetten naar een boomwhacker partij, maak dus gebruik van het schema!
Afsluiting
Sluit de lessenserie af door een bekend nummer van nu om te zetten naar een boomwhackerpartij (het schema van de vorige les hoort bij het nummer Old Town Road!). Je kunt dit helemaal versieren door er nog instrumenten aan toe te voegen. Denk hierbij aan een Cajon (tel: 1, 2, 3, 4), een schellenraam (tel: 1, x, 3, x), een shaker (tel: 1, x, 3, x, of x, 2, x, 4). Je kunt dus verschillende dingen toevoegen aan het nummer om het als een optreden te krijgen. Hoe meer instrumenten je strak in het schema kunt krijgen, hoe leuker het klinkt. Wel is het hier belangrijk dat je duidelijk afspreekt wanneer welk instrument klinkt, houd dit strak!
Overige opmerkingen/dingen waar je als leerkracht op moet letten
Let op dat je een vast ritme afspreekt. Wanneer er geen ritme is afgesproken of geen ritme duidelijk aanstaat/mee wordt geteld, dan gaat alles door elkaar.
Leer de leerlingen in hun hoofd tellen: 1, 2, 3, 4 --> 2, 2, 3, 4 --> 3, 2, 3, 4 --> 4, 2, 3, 4. Hierbij tel je dus vier maten met een vierkwartsmaat. Door telkens aan het begin het volgende getal te zeggen, weet je bij welke maat je bent. Popmuziek heeft vaak vier verschillende maten met akkoorden, daarbij kun je deze telling dus gebruiken.