Eye of the tiger 1/2
Les 3: Lessenserie tijger
Dansen!
Doel(en) van de les
Doel lessenserie: De lessenserie stimuleert en ontwikkelt het ritmegevoel. Dit door verschillende ritmes te klappen en spelen. Aan het eind kunnen de leerlingen hun eigen ritmekaarten ontwerpen die ze vervolgens kunnen klappen en spelen. De kinderen kennen aan het eind van de lessenserie ook een ritmische dans op het lied 'Eye of the tiger'.
Doel les: Aan het eind van de les kunnen de leerlingen alle bewegingen op het lied meedoen op het juiste moment in het lied 'Eye of the tiger'
Domeinen van muziek binnen de les
Bewegen
Benodigdheden
Het lied 'Eye of the tiger'
Evt. Ritmestokjes voor de afsluiting
Bronvermelding
Survivor - Eye of the tiger https://www.youtube.com/watch?v=btPJPFnesV4
Inleiding
Laat de leerlingen de maat mee klappen met het lied 'Eye of the tiger'om het ritme goed door te krijgen. Lukt dit kan je ook proberen om steeds tot 8 te tellen in het lied. Dit om de juiste momenten voor de bewegingen onder controle te krijgen.
Kern
Dans aanleren bij het lied 'Eye of the tiger'
Intro
Langzaam omhoog komen
Op de beat vuisten afwisselend naar voren stoten en met armen rollen wanneer lange toon hoorbaar is.
Coupletten
4 Stappen naar links + 2x springen
4 Stappen naar rechts + 2x springen
8 schoppen naar voren voeten afwisselend
Bovenstaand herhalen
Refrein
8 tellen trappelen op je plaats
4 x knieën optrekken afwisselend
8x stoten
Kunnen de kinderen alle bewegingen? Dan kan je het gehele lied dansen.
Afsluiting
De les eindigen in de kring met de energizer 'Ritmes klappen':
Klap/sla een ritme voor met je handen of op ritmestokjes. Laat de leerlingen dit ritme na klappen/slaan. Na dit een aantal keren voor te hebben gedaan kan je een leerling ook eens een ritme voor laten klappen of slaan. Als variatie kan je de leerlingen ook laten stampen, op de eigen benen of de benen/rug van een klasgenoot laten tikken. Op deze manier moeten de kinderen op elkaar afstemmen en samenwerken.
Overige opmerkingen/dingen waar je als leerkracht op moet letten
Zorg dat de leerlingen genoeg ruimte hebben tijdens het aanleren van de dans aangezien de leerlingen slaande bewegingen maken is het beter dat ze elkaar niet kunnen raken.
<= Tijger lessenserie 1 <= Tijger lessenserie 2